توضیح تصویر
فناوری
مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژی منابع انسانی

مرکز دانلود فایل نگارا | مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژی منابع انسانی

  • مرکز دانلود فایل نگارا | مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژی منابع انسانی

    دانلود پایان نامه رشته مدیریت

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژی منابع انسانی
     

    مفهوم و فرایند استراتژی
     تعریف استراتژی 
    استراتژی شامل تصمیم گیری در این باره است که مقصد کجاست و رسیدن به آن چگونه خواهد بود. استراتژی همانا بیان نیًت(قصد) است: «استراتژی یعنی آنچه دوست داریم انجام دهیم و اینکه قصد داریم چگونه آنرا به انجام برسانیم». استراتژی ها اهداف بلندمدت را تعریف می کنند ولی عمدتاً تأکید آنها بر چگونگی تحقق این اهداف است. استراتژی وسیله و ابزار ایجاد ارزش است. استراتژی خوب، آنی است که به کار آید؛ یابه عبارت بهتر راهنمای اقدامات هدفهمند در جهت کسب نتایج لازم باشد.

    استراتژی را بسیاری از نویسندگان این حیطه تعریف کرده اند؛ از آن جمله :
    «استراتژی عبارت است از تعیین آرمانها و اهداف بلند مدت برای شرکت و پذیرش مجموعه ای از اقدامات و تخصیص منابع لازم برای تحقق آنها»(چاندلر ، 1962؛ به نقل از اعرابی، 1383: 168).  
    «استراتژی مجموعه ای از انتخاب های محوری و تعیین کننده یا حساس در باره اهداف و ابزارها و وسایل فعالیت کسب و کار مشخصی است» (استونز و همکاران، 1379: 259). 
    «استراتژی یعنی جهت گیری و حوزه فعالیت بلند مدت سازمان که منابع انسانی را با شرایط متغییر محیطی و به ویژه بازارها، مشتریان و کارفرمایان به منظور تحقق نیازهای گروه های ذینفع هماهنگ می سازد»(بامبرگر، 1384: 94).
    «استراتژی هر بنگاه با همامنگ ساختن و ایجاد تطابق میان شایستگی های داخلی شرکت یا بنگاه و نیز شرایط محیط خارجی سرو کار دارد»(کی ، 1998: 331).  
    «تأکید و تمرکز استراتژی بر اقداماتی است که شرکت ها را از رقیبان شان متمایز می سازند»(پرسل ، 2005: 29).  
    «هر استراتژی چه در حیطه منابع انسانی باشد و چه هر نوع استراتژی در زنینه مدیریت می بایست در بردارنده دو عنصر اصلی باشد: نخست آنکه دارای اهداف استراتژیک باشد (یعنی آن چیزهایی که قرار است به وسیله استراتژی، تحقق یابند)؛ و دوم آنکه باید طرحی عملی نیز وجود داشته باشد (منظور ابزاری است که بوسیله آن بتوان به اهداف دست یافت)» (جزئی، 1378: 67).

    2-2-2. مفهوم استراتژی
    مفهوم استراتژی بر سه مفهوم دیگر استوار است: مزیت رقابتی ، قابلیتهای متمایز  و هماهنگی استراتژیک .

    2-2-3. مزیت رقابتی
    مفهوم مز یت رقابتی را نخستین بار مایکل پورتر  (1985) مطرح ساخت. به زعم پورتر، مزیت رقابتی نصیب شرکتی می شود که برای مشتریانش ارزش قائل می شود. شرکت ها برای کسب مزیت رقابتی، بازارهایی رابرای فعالیت بر می گزینند که بتوانند در آنها بهتر عمل کنند و با بهبود مستمر موقعیت-شان، در واقع خود را به هدف متحرکی برای رقبایشان بدل می سازند. پورتر بر اهمیت «تمایز»   تأکید می کرد که خود شامل عرضه کالا یا خدمتی است که گمان می کنند آن محصول در سراسر صنعت، بی نظیر و منحصر به فرد است. وی در عین حال، بر «تمرکز»  تأکید می کرد، که همانا توجه به گروه خریدار یا بازار محصول خاص، به میزانی بیشتر و به شکل کاراتر و اثربخش از رقباست. وی پس از معرفی این مفاهیم، چارچوب معروف استراتژی های عمومی ( ژنریک ) خود را مطرح ساخت مبنی بر اینکه سازمان ها می توانند به منظور کسب مزیت رقابتی آنها را بکار گیرند.

    این استراتژی ها عبارتنداز :
        نوآوری  : تولید کننده ای منحصر به فرد و یگانه بودن.
        کیفیت  : عرضه و ارائه کالاها و خدمات دارای کیفیت عالی به مشتریان.
        رهبری هزینه  : نتیجه برنامه ریزی شده سیاست های که هدفشان «مدیریت صحیح مخارج» است.
    بارنی  (1991) بین مزیت رقابتی که شرکت در حال حاضر از آن استفاده می کند و رقبا می توانند از آن کپی برداری کنند و مزیت رقابتی پایدار که رقبا نمی توانند از آن تقلید کنند، تفاوت قائل شده است. این موضوع به اهمیت مفهوم قابلیت های متمایز منجر می شود.

    2-2-4. قابلیت های متمایز
    همانگونه که کی (1999) مطرح می سازد، «فرصت های فراروی شرکت برای حفظ مزیت رقابتی را معمولاً قابلیت های آن تعیین می کنند». هر قابلیت یا شایستگی متمایز را می توان بعنوان ویزگی یا مشخصه ای مهم توصیف کرد که، همانگونه که کویین  (1980) می گوید، «موجب برتری شرکت و سازمان می شود». کی باتأکید براینکه بین قابلیت های متمایز و قابلیت های تقلیدشدنی تفاوت وجود دارد، این تعریف را توسعه   می دهد. قابلیت های متمایز عبارتداز آن دسته مشخصات و ویژگی هایی که رقیبان نمی توانند از آنها گرته برداری یا آنها را تقلید کنند، یا اینکه اصلاً دشوار بتوان آنها را تقلید کرد. قابلیت های تقلید شدنی می توان خریداری کرد، یا هر شرکتی که دارای مهارت های مدیریتی بالا و بارزی  باشد و منابع مالی خوبی نیز در اختیار داشته باشد، می تواند آنها را بیافزایند. بیشتر قابلیت های فنی تقلید شدنی هستند. پرهلد و همل   (1990) برانند که مزیت رقابتی در بلندمدت برای شرکتی ایجاد می شود که دارای «شایستگی محوری » است و این شایستگی ها برتر از رقباست. همچنین مزیت رقابتی در شرکتی ایجاد می شود که سریعتر فرا گیرد و می آموزد و آموخته های خود را به شکلی موثرتر از رقیبانش به کار می گیرد.

    بارنی (1991) برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا می توان منبعی را مشخصاً شایستگی یا قابلیت متمایز برشمرد یا نه، چهار معیار را معرفی کرده است :
    1.    خاق ارزش برای مشتری
    2.    کمیاب بودن آن در مقایسه با رقیبان
    3.    تقلید ناشدنی بودن آن 
    4.    جایگزین ناشدنی بودن آن
    مفهوم قابلیت متمایز، اساس نگرش منبع- محور به استراتزی را تشکیل می دهد، که در ادامه فصل به آن اشاره خواهد شد.

    2-2-5. هماهنگی استراتژیک
    مفهوم هماهنگی استراتژیک به معنی به حداکثر رساندن میزان تناسب و تطابق میان مزیت رقابتی هر شرکت با منابع و قابلیت هایش و همچنین فرصت های موجود در محیط بیرونی است. همتنطور که هوفر و شندل   (1986) می گویند : «یکی از جنبه های اساسی وظایف مدیران امروزی، هماهنگ کردن شایستگی-های سازمان (مهارها و منابع داخلی) یا فرصت ها و خطرپذیری (ریسک) های ناشی از تغییرات محیطی است، بگونه ای که در زمان استفاده از این منابع، هر دوی اینها هم کارآمد باشند و هم اثربخش».

    2-2-6. مبانی استراتژی
    اساساً استراتژی به تعریف مقاصد (قصد استراتزیک)  و تخصیص یا تعدیل منابع با فرصت ها (استراتژی منبع- محور  ) و در واقع ایجاد همانگی استراتژی بین آنها می پردازد. طراحی و اجرای اثربخشی استراتژی به توان استراتژیک  سازمان بستگی می یابد. توان استراتژیک شامل توانایی طراحی آرمان های استراتژیک و اجرای طرح های استراتژیک از طریق فرایند مدیریت استراتژیک است.

    2-2-7. قصد استراتژیک
    استراتژی را در ساده ترین شکل آن می توان بعنوان بیان مقاصد سازمان تعریف کرد. یا به عبارتی، آنچه که سازمان می خواهد انجام دهد  و روش انجام آن همانگونه که ویکنز  (1987) می گوید : «استراتژی یعنی اینکه سازمان چگونه می خواهد از اینجا به آنجا برود». همانطور که همل و پرهلد (1989) تعریف کرده اند، قصد استراتژیک به موقعیت ممتاز و پیشگامی اشاره دارد که سازمان می خواهد به آن برسد و در واقع نوعی شاخص به منظور ارزیابی میزان موفقیت سازمان در تحقق این هدف به شمار می آید. قصد استراتژیک     می تواندبه صورتی بسیار کلی و گسترده از مأموریت یا بینش حاکم بر سازمان، بیان شود و یا اینکه به طور دقیق به تشریح آرمان ها و اهداف سازمان بپردازد. میلر و دس  (1996) توالی قصد استراتژیک را بدین شرح تعریف کرده اند :
    1.    چشم انداز گسترده در خصوص این که سازمان باید چگونه باشد.
    2.    مأموریت سازمان.
    3.    اهداف خاصی که عملیاتی می شوند.
    4.    اهداف استراتژیک.

    فهرست مطالب
    2-1.  مقدمه    
    2-2.  مفهوم و فرایند استراتژی    
    2-2-1. تعریف استراتژی    
    2- 2-2. مفهوم استراتژی    
    2-2-3. مزیت رقابتی    
    2-2-4. قابلیت های متمایز    
     2-2-5.  هماهنگی استراتژیک    
    2-2-6. مبانی استراتژی     
    2-2-7. قصد استراتژیک    

    2-3. استراتژی منبع- محور     
    2-4. توان استراتژیک    
     2-5. مدیریت استراتژیک    
    2-6. تدوین استراتژی    
    2-7. نگرش سیستماتیک به تدوین استراتژیک    
    2-8. واقعیت فرایند تدوین استراتژی    
    2-9. واقعیت مدیریت استراتژیک    
     2-10. استراتژی منابع انسانی    
    2-10-1. مدیریت استراتژیک منابع انسانی و استراتژی های منابع انسانی    
    2-10-2. استراتژی سرباز وفادار    
    2-10-3. استراتژی نیروی کار قراردادی    
    2-10-4. استراتژی متخصص متعهد    
    2-10-5. استراتژی پیمانکارانه    
    2-11. تعریف استراتژی منابع انسانی    
    2-12. انواع استراتژی منابع انسانی    
    2-13. استراتژی عام منابع انسانی    
    2-13-1. یک شرکت تولیدی    
    2-14. استراتژی خاص منابع انسانی    
    2-14-1. استراتژی منابع انسانی مؤسسات آموزش عالی    
    2-15. معیارهای استراتژی اثربخش منابع انسانی    
    2-16. تعبیری از استراتژی مطلوب منابع انسانی    
    2-17. نقش استراتژی منابع انسانی در سازمان های متعالی و ارتباط آن با استراتژی سازمان    
    2-18. تدوین و استقرار استراتژی منابع انسانی در سازمان-های متعالی    
    2-19. نقش استر اتژی های منابع انسانی و ارتباط آن با استراتژی سازمان    

    منابع

    توضیحات:
    فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

    همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

    توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

    پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

    رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

    منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

    نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

    بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد

    تولید شده انحصاری در:فروشگاه ساز فایلینا

براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد.

download (1)

 

برچسب ها: مبانی,نظری,و,پیشینه,تحقیق,استراتژی,منابع,انسانی,

[ پنجشنبه 11 مرداد 1397 ] [ 15:45 ] [ کاووسی فر ]

[ ]


مبانی نظری شناسایی و بررسی عوامل خشونت علیه زنان و ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از آن

مبانی نظری شناسایی و بررسی عوامل خشونت علیه زنان و ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از آن

  • مبانی نظری شناسایی و بررسی عوامل خشونت علیه زنان و ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از آن

    هدف از این مبانی نظری شناسایی و بررسی عوامل خشونت علیه زنان  و ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از آن می باشد

    سوال اصلی این پایان نامه علل و عوامل خشونت عليه زنان كدامند؟ و راههاي پيشگيري از خشونت علیه زنان چيست؟ در واقع این نوشتار فصل دوم پایان نامه خشونت علیه زنان برای این نوشتار آماده گردیده است.

    مسئله خشونت عليه زنان قبل از آنكه يك مسئله خانگي ، محلي ، شهري ، كشوري يا منطقه اي باشد يك مسئله جهاني است. امروزه انواع خشونت عليه زنان از خشونت هاي نرم و خشونت هاي سخت همه با يك سازماندهي مرموز در يك حلقه ناگزير كه تقصير بدون مقصر است نمود پيدا كرده كه مقصران آن در پي تبليغات بي وقفه چهره خود را پنهان كرده اند امروزه به مدد مكانيزه شدن جرم و جنايت جهان با 71 ميليون كشته قرن بيستم را پشت سر گذشته كه اين رقم بيشتر از همه كشته ها در طول تاريخ بشريت مي باشد. و همچنين تئوريزه شدن اراده و خواست جانيان بين المللي كه به كمتر از تاراج و شرافت ملت ها و هويت تاريخي شان  رضايت نمي دهند مصائب بزرگي بر بشريت رفته كه خشونت  عليه زنان تنها يك شاخه تنومند آن است. 

    فهرست مطالب
    چكيده    1
    مقدمه    2


    فصل اول: كليات تحقيق     4
    1-1- بيان مسئله    5
    1-2- اهميت موضوع و ضرورت تحقيق    7
    1-3- اهداف تحقيق    9
    1-3-1- هدف اصلي    9
    1-3-2- هدف فرعي    9
    1-4- سؤالات تحقيق    10
    1-4-1- سوال اصلي    10
    1-4-2- سوال  فرعي    10
    1-5- فرضیه های  تحقيق    11
    1-5-1- فرضیه  اصلي    11
    1-5-2- فرضیه   فرعي    11
    1-6- تعاريف مفاهيم    12
    1-7- روش تحقيق    13
    1-8- پيشينه تحقيق    14
    1-8-1- پيشينه خارجي    14
    1-8-2- پيشينه داخلي    19
    1-8-3- جمع بندي از پيشينه تحقيقات    24

    فصل دوم: مباني و چارچوب نظري تحقيق    26
    2-1- مروري بر مباني نظري    27
    2-2-  ساختار خانواده در ایران و جهان    31
    2-2-1- ساختار خانواده در گذشته    32
    2-2-1-1- خانواده گسترده    33
    2-2-1-1-1-  ويژگي‌هاي خانواده گسترده    35
    2-2-1-2- خانواده هسته اي    36
    2-2-1-2-1- ويژگي‌هاي خانواده هسته اي    37
    2-2-2- سير تحول خانواده و موقعيت زن در ايران    38
    2-2-3- تغييرنقش  مردان در خانواده    38
    2-2-4- تغيير نقش زنان در خانواده    39
    2-2-5- نگرش جامعه نسبت به خانواده در ايران    40
    2-3-  عوامل ايجاد خشونت    44
    2-3-1- علل اقتصادي    44
    2-3-2-  عوامل فرهنگي    47
    2-3-3-  رسانه هاي جمعي    47
    2-4- خشونت خانگي در ايران    49
    2-4-1- روابط زن و مرد از گذشته تاكنون    49
    2-4-2- خشونت خانگي عليه زنان    50
    2-4-3- ويژگي هاي شخصيتي زنان خشونت ديده    51
    2-4-4- ويژگي هاي شخصيتي مردان خشن    51
    2-5- انواع خشونت عليه زنان    53
    2-5-1- خشونت رواني    53
    2-5-2- خشونت جسمي    54
    2-5-3- خشونت جنسي    54
    2-5-4- خشونت اقتصادي    54
    2-6- آثار و پیامدهای خشونت علیه زنان    55
    2-6-1- اثرات كوتاه مدت    55
    2-6-1-1- آسيب جسماني زن    55
    2-6-1-2- آسيب روحي و عاطفي    56
    2-6-1-3- لطمه روحي كودكان    56
    2-6-2- اثرات بلند مدت    57
    2-6-2-1- آسيب شديد روحي و ماندگاري استرس و ترس در زنان    57
    2-6-2-2- عدم مشاركت در امور اجتماعي    58
    2-6-2-3- ابتلا  به HIV به جهت خشونت جنسي    58
    2-7- حوزه هاي خشونت عليه زنان    60
    2-7-1- حوزه خصوصي     60
    2-7-1-1-  در خانه پدر     60
    2-7-1-2-   در خانه شوهر     60
    2-7-2-  حوزه عمومي    61
    2-7-2-1- آداب و رسوم    61
    2-7-2-2- فرهنگ شفاهي و كتبي    61
    2-7-2-3- سنت ها :    61
    2-8- چارچوب نظري پژوهش    62
    2-8-1-  نظریه های خشونت    62
    2-8-1-1-  جنبه زيستي    62
    2-8-1-2-عوامل روان شناختي و شخصيتي    62
    2-8-1-3- نظريه خشونت ذاتي    64
    2-8-1-4- نظريه  محروميت – تهاجم    65
    2-8-1-5-نظريه نيازهاي انساني    66
    2-8-1-6-  نظريه تحريك    66
    2-8-1-7-  ويژگي هاي شخصيتي    67
    2-8-1-8- ناكامي    68
    2-8-1-9- ضعف اخلاقي    68
    2-8-1-10-  اعتياد  و مصرف مواد مخدر    69
    2-8-2-  ‌رويكرد روانشناسي اجتماعي    69
    2-8-2-1- نظريه يادگيري اجتماعي    69
    2-8-2-2- نظريه مبادله    71
    2-8-2-3-  نظريه منابع    71
    2-8-2-4- نظريه كنترل اجتماعي    71
    2-8-3- رويكرد جامعه شناختي    72
    2-8-3-1- تالكوت پارسنز(نظريه كاركردگرايي)    72
    2-8-3-2- رنه كونيگ    74
    2-8-3-3- هلموت شلسكي    79
    2-8-3-4- فردريك انگلس    82
    2-8-3-5- ماكس هوركهايمر    84
    2-8-3-6- نظريه فمينيستي    87

    منابع و ماخذ    
    فهرست منابع فارسي    
    فهرست منابع غير فارسي    

     

 

 براي توضيحات بيشتر و دانلود بر روي عنوان زير کليک کنيد

مباني نظري شناسايي و بررسي عوامل خشونت عليه زنان و ارائه راهکارهايي براي پيشگيري از آن

 

برچسب ها: مبانی,نظری,شناسایی,و,بررسی,عوامل,خشونت,علیه,زنان,و,ارائه,راهکارهایی,برای,پیشگیری,از,آن,

[ سه شنبه 21 اسفند 1397 ] [ 11:48 ] [ کاووسی فر ]

[ ]


صفحه قبل 1 صفحه بعد